۱۳۸۹ اسفند ۴, چهارشنبه

در مواجهه با انتقاد چه می کنید؟

سلام به همگی

در ارتباطات روزانه، مواردی پیش میاد که به دلایلی کار یا گفته شما مورد انتقاد قرار می گیره. هیچ کس دوست نداره ازش انتقاد بشه حتی وقتی که انتقاد به حق باشه. انتقاد به اعتماد به نفس ضربه می زنه و فرد رو آشفته و عصبانی می کنه، بخصوص اگر انتقاد با خصومت صورت بگیره.
در هر حال بسیاری از انتقادها جنبه سازنده دارند و جزء گریزناپذیری از زندگی جمعی هستند پس بهتره راه برخورد صحیح با انتقاد رو یاد بگیریم:

در درجه اول سعی کنید آرامش خودتون رو حفظ کنید و از احساس خود و دیگران آگاه باشید. شما با توجه به علائم غیرکلامی مثل صدا، جلوه های صورت و کلمات متوجه احساسات آنها می شید. اگر طرف مقابل خیلی ناراحته، باید تصمیم بگیرید که الان صحبت کنید یا صحبت رو به بعد موکول کنید. آیا محل و موقعیت مناسبی برای صحبت کردن هست یا نه؟ اگر اینطوره، ابتدا فقط گوش بدید و بدون اینکه حرفهاشو قطع کنید، مطالب رو به او انعکاس بدید. با این کار نشون می دید که متوجه منظورش هستید.
در این صورت اگر سوءتفاهمی مطرح باشه،متوجه آن شده و می تونید توضیح بدید که این یک سوءتفاهم بوده. اگر اشتباه و کوتاهی از شما بود، معذرت خواهی کنید هرکسی اشتباه می کنه، اصلاً اشتباه جزئی از زندگیه. شما باید متوجه تأثیر این اشتباه در زندگی دیگران باشید و مسئولیت اونو بپذیرید.


پس سعی نکنید به هر ترتیب که شده شما برنده ماجرا باشید. اما در مواردی که نمی تونید با توضیح یا معذرت، مشکل رو حل کنید و یا دیدگاه شما از موضوع کاملاً با طرف مقابل فرق داره، از فرد دیگه ای برای حل مشکل کمک بگیرید و نشون بدید که نظر شما در این مورد متفاوته، با این عمل و ورود شخص سوم، میشه نتیجه گرفت که حق با هر دو نفره ولی نقطه نظرات متفاوته.

(خیلی وقت ها معنای برخورد با مسئله، این نیست که باید کاری کرد، بلکه معنایش این است که باید چیزی آموخت)

مریم جهانبخش
کارشناس ارشد مشاوره

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر